Жіноче підприємництво

опубліковано 12 жовтня 2025 року о 10:00

Участь жінок у власності та вищому керівництві підприємств є недостатньою. Лише 17% топ-менеджерів компаній в Україні є жінками і лише 15% компаній мають жінок серед мажоритарних власників. Водночас жінки становлять до 46% фізичних осіб – підприємців, чий бізнес менший за масштабами, а його оборот і доходи нижчі.

Жінкам в Україні з кожним роком стає дедалі легше розпочати власну справу. У 2022 році 58% жінок не відчували труднощів із започаткуванням бізнесу, порівняно з 35% у 2021 році. Понад 50% відкрили та зареєстрували свій бізнес онлайн через платформу «Дія». Однак серед підприємиць поширені певні побоювання, як от: фінансовий тягар, загроза втрати бізнесу, ризик розчарувати родину чи інших, високий рівень особистого навантаження (фактично 24/7), загроза економічної кризи (до банкрутства), особистісне емоційне виснаження тощо.

Незважаючи на обнадійливу кількість підприємницьких починань, жінки-підприємиці продовжують стикатися зі значними перешкодами на шляху до започаткування та розвитку бізнесу, особливо в умовах невизначеності, війни та гендерних упереджень. Серед найсуттєвіших труднощів – постійна зміна правил ведення бізнесу (32%), відсутність доступних кредитів та джерел швидкого доступу до капіталу (27%), стереотипи в суспільстві щодо жіночого підприємництва (19%), відсутність або неактуальність державних послуг, які дозволяють швидко побудувати виробничі потужності (10%), а також незахищеність приватної власності (8%). Проте найважливішою перевагою, про яку говорять підприємиці, є можливість поєднувати підприємницьку діяльність із сімейним життям.

Кількість підприємиць, які повідомили, що стикаються з гендерними стереотипами у сфері підприємницької діяльності, зросла з 30% у 2021 році до 54% у 2022 році. Серед поширених стереотипів: «бізнес – не жіноча справа» (28%), «жінки – слабка стать» (22%), «ведення бізнесу – це щось несерйозне і короткострокове» (17%), «молода жінка нічого не розуміє» (13%), «жінка повинна сидіти вдома» (9%). Водночас, 9 з 10 опитаних жінок стверджують, що можливості для розвитку жіночого підприємництва в Україні існують. Серед ключових цілей, які назвали жінки, що взяли участь в опитуванні Українського центру сприяння інвестиціям та торгівлі, – розширення обсягів бізнесу, збільшення клієнтської бази та підвищення прибутковості, а також залучення інвестицій та розширення діяльності малого бізнесу за допомогою франчайзингу.

2022 року Мінекономіки започаткувало програму малих грантів для підприємців/иць з метою відновлення економіки.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux