Захист населення від негативного впливу наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного та воєнного характеру є першочерговим завданням органів державної влади та місцевого самоврядування всіх рівнів, керівників об’єктів господарювання незалежно від форми власності. Під час загрози або виникнення надзвичайної ситуації, події (катастрофи, аварії, стихійного лиха) за певних умов постає завдання здійснення комплексу термінових заходів для захисту населення від небезпечних наслідків, що загрожують життю і здоров’ю населення. Невідкладними заходами захисту в такому разі є здійснення евакуації населення із зон можливого впливу вражальних чинників надзвичайної ситуації й розміщення його в безпечному районі.
Враховуючи функціонування в нашій державі правового режиму надзвичайного стану, на цей час дуже актуальними є як питання захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, так і захисту населення від загроз, спричинених застосуванням зброї, тобто надзвичайних ситуацій воєнного характеру.
Евакуація – організоване виведення чи вивезення населення із зони надзвичайної ситуації або із зони можливого ураження населення, якщо виникає загроза його життю або здоров’ю, а також матеріальних і культурних цінностей, якщо виникає загроза їх пошкодження або знищення.
Порядок проведення евакуації визначено статтею 33 Кодексу Цивільного захисту та постановою Кабінету Міністрів України від 30.10.2013 № 841 «Про затвердження Порядку проведення евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій» (із змінами).
Відповідно до зазначених нормативно-правових документів, розпорядженням Івано-Франківської облдержадміністрації від 12.01.2017 № 17 затверджено Положення про регіональну комісію з питань евакуації. Персональний склад регіональної комісії з питань евакуації затверджено розпорядженням облдержадміністрації від 12.03.2020 № 151 та змінами, внесеними до нього розпорядженнями облдержадміністрації від 07.07.2021 № 266 та від 14.11.2022 № 432. Час на розгортання і підготовку до роботи евакокомісії не повинен перевищувати чотирьох годин з моменту отримання рішення про проведення евакуації. Час на збір евакокомісії встановлено: у робочий час 40 хв., у неробочий час – 1 год 20 хв.
В області відпрацьовано План евакуації населення Івано-Франківської області у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій. Зазначений План вводиться в дію рішенням регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
Оцінка ризику виникнення надзвичайних ситуацій на території області показує, що евакуація населення при повенях, паводках, зсувах грунтів, викиді, виливі небезпечних хімічних речовин на окремих хімічно небезпечних об’єктах буде проводитись, в основному, у межах населених пунктів. Евакуація населення за межі населених пунктів буде проводитись при: катастрофічному затопленні місцевості (у разі прориву шлюзу дамби Бурштинського водосховища), хімічному зараженні місцевості (у разі великих аварій на ТОВ «КАРПАТНАФТОХІМ»), пожежі чи вибухах у військових частинах та на складах зберігання боєприпасів Міністерства оборони України, масових лісових пожежах, що загрожують населеним пунктам.
Для оповіщення органів управління цивільного захисту та населення про початок евакуації при загрозі чи виникненні надзвичайних ситуацій в області функціонують обласна територіальна та місцеві райдержадміністрацій та територіальних громад системи централізованого оповіщення.
Керування цією системою здійснюється оперативним черговим управління з питань цивільного захисту облдержадміністрації.
Для оповіщення населення передаються повідомлення по радіохвилях та ефірних телеканалах шляхом виконання організаційно-технічних заходів з залученням операторів студій.
Перед доведенням інформації до населення про загрозу або виникнення надзвичайної ситуації, проведення евакуаційних заходів передається попереджувальний сигнал «Увага всім» - уривчасте звучання сирен, яке передається шляхом включення електромеханічних сирен, в запису мережами радіомовлення та ефірними телеканалами, через вуличні гучномовці та гучномовні системи місць з масовим перебуванням людей.
Тривалість звучання попереджувального сигналу становить 3-5 хвилин. Після попереджувального сигналу здійснюється трансляція телерадіомережами відповідних повідомлень про загрозу або виникнення надзвичайної ситуації, проведення евакуації із супроводженням інформації жестовою мовою та/або субтитруванням, якщо вона є голосовою, і аудіокоментуванням, якщо вона є візуальною.
Тривалість звучання повідомлень, що передаються технічними засобами мовлення, передбачено не менше пʼяти хвилин, у разі потреби вони повторюватися кожні 10-15 хвилин.
У разі виходу з ладу мережі енергопостачання та знеструмлення технічних засобів оповіщення, оповіщення населення про початок евакуації здійснюється гучномовцями, установленими на патрульних автомобілях, посильними на автомобілях.
Евакуйоване населення розміщується у готелях, санаторіях, пансіонатах, будинках відпочинку, дитячих оздоровчих таборах та у придатних для проживання будівлях підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності. При недостатності місць у вказаних закладах, населення розміщується у приватному житловому секторі. Під час планування розміщення евакуйованих у приватному житловому секторі міськими, селищними, сільськими радами територіальних громад, які приймають евакуйоване населення, приймається рішення про тимчасове вилучення у власників приміщень, будівель, споруд, а у власників житла частини житлової площі. Підселення евакуйованих проводиться з розрахунку наявної житлової площі. Під час розселення евакуйованого населення дотримується принципу збереження родини.
Життєзабезпечення евакуйованих полягає у створенні і підтриманні умов, мінімально необхідних для збереження життя і здоров’я населення на маршрутах евакуації і в місцях розміщення евакуйованого населення за встановленими нормами і нормативами та включає забезпечення населення водою, продуктами харчування, предметами першої необхідності, місцем для тимчасового проживання, виробами медичного призначення, лікарськими засобами та комунально-побутовими послугами, а також транспортне та інформаційне забезпечення.
Особливе значення має забезпечення в місцях розселення евакуйованого населення продуктами харчування, надання їм побутових послуг і медичне обслуговування.
Організація заходів з життєзабезпечення евакуйованого населення у безпечних районах покладається на регіональну та місцеві служби цивільного захисту.
Особливу увагу при плануванні евакуаційних заходів приділено плануванню евакуації осіб з інвалідністю. Заходи Плану направлені на життєзабезпечення осіб з інвалідністю (з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату, з інтелектуальними та психічними порушеннями тощо) та інших маломобільних груп населення, зокрема прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу, сімей, у яких діти перебувають під опікою чи піклуванням, багатодітних сімей і сімей, у складі яких є члени сім’ї, що не можуть самостійно рухатися.
Регіональною комісією з питань евакуації проведено оцінку обсягів і характеру евакуаційних заходів, визначено пріоритети та особливості під час евакуації осіб з інвалідністю та затверджено відповідним протокольним рішенням.
Місцева комісія з питань евакуації визначає по кожній особі, яка включена до списку осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, такі заходи:
У місцевих комісіях з питань евакуації, по можливості, створюється резерв з 1 одиниці транспорту, 1 супроводжуючого та 1 медичних нош для евакуації осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення у разі виникнення непередбачених обставин, тобто неточність обліку, неподання транспорту для евакуації згідно з розрахунком та інше.
Евакуйовані громадяни повинні мати при собі паспорт, військовий квиток, документ про освіту, трудову книжку або пенсійне посвідчення, свідоцтво про народження, гроші і цінності, продукти харчування і воду на 3 доби, постільну білизну, необхідний одяг і взуття загальною вагою не більше 50 кг, на кожного члена сім ї. Дітям дошкільного віку вкладається в кишеню або пришивається до одягу записка, де зазначаються прізвище, ім’я та по батькові, домашня адреса а також ім’я та по батькові матері і батька.
Фінансування заходів з евакуації здійснюється за рахунок коштів, передбачених відповідно до вимог законодавства для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.